Reviews door Escapades
#138 Zeker de meer donkere kamer van de twee met een zeer inventieve verscheidenheid aan slotjes, mechanismen en puzzels. We hebben de kamer met zijn tweeën 's avonds gespeeld, dus misschien lag het aan ons en waren we niet scherp, maar we konden de logische flow niet altijd vinden (bv. welke informatie-elementen we voor welk slot nodig hadden).
Budgetvriendelijke tarieven op basis van het aantal spelers, dus ideaal om met zijn tweeën (€60) of drieën (€81) te spelen.
Absolute 10 voor service en inzet, want we hadden 's middags pas gebeld en konden 's avond op tijdstip naar keuze terecht. Bij aankomst bleek de door ons gekozen Beachkamer door de overvloedige regen van de afgelopen dagen lichtjes onder water te staan - o ironie :-) - dus konden we deze kamer met korting spelen!
Heerlijke puzzelkamer
#141 Na een leuke en duidelijke introductievideo (met de gebruikelijke do's en dont's, maar ook met handige informatie over waar je niet hoeft te kijken, wat veel tijd bespaart), mag je de kamer in en krijg je daar ook in videovorm het verhaal en je opdracht te horen en begint je tijd meteen te lopen. Sommigen houden daar niet van (omdat ze zich misschien niet kunnen bedwingen om mentaal al te gaan zoeken en puzzelen in de kamer), maar wij vinden het wel fijn om eerst een paar minuten met de kamer kennis te maken, zonder dat je al koortsachtig moet gaan zoeken en, in dit geval, puzzelen, want daar moet deze kamer het van hebben, haar zeer diverse en enkele originele puzzels.
Ook de (ont)sluitingsmechanismen zijn divers: de meeste mechanisch, maar ook wat meer verfijnde technieken. Het verhaal is niet het origineelste dat we ooit gehoord hebben, maar de puzzels sluiten er redelijk goed op aan.
We hadden de flow van de kamer al snel te pakken en op die flow zeilden we hintloos door kamer!
#142 Na een leuke en duidelijke introductievideo (met de gebruikelijke do's en dont's, maar ook met handige informatie over waar je niet hoeft te kijken, wat veel tijd bespaart), mag je de kamer in en krijg je daar ook in videovorm het verhaal en je opdracht te horen en begint je tijd meteen te lopen. Sommigen houden daar niet van (omdat ze zich misschien niet kunnen bedwingen om mentaal al te gaan zoeken en puzzelen in de kamer), maar wij vinden het wel fijn om eerst een paar minuten met de kamer kennis te maken, zonder dat je al koortsachtig moet gaan zoeken en puzzelen.
Het is erg subjectief, maar wij werden helemaal blij van het circusthema van al zijn kleuren, geluiden en puzzels van dien. Veel beter dan in de Hunterkamer sloten sfeer, aankleding, puzzels en verhaal mooi op elkaar aan. Het is meer een zoekkamer dan Hunter, maar de puzzels zijn daarentegen wat makkelijker: de ideale kennismakingskamer.
Kamer voor doordenkers
#140 Sympathieke eerstegeneratiekamer voor puzzelaars. Je wordt niet van je sokken geblazen door verbluffende techniek, want die is puur eerste generatie, slotjes bij de vleet dus. De decoratie is redelijk sober, dus geen geniepig zoekwerk, het is meestal betrekkelijk duidelijk wat de puzzels zijn en daar moet de kamer het van hebben, want die zijn origineel en naar ons aanvoelen soms behoorlijk pittig (maar misschien is dat subjectief en doorgrondt een groep van vier een puzzel waar wij met zijn tweeën tien minuten op hebben staan kijken, in een oogopslag ;-) ).
Het verband tussen verhaallijn, puzzel en locatie (de Citadel van Namen) had wat beter in de verf gezet kunnen worden.
De kamer kan alleen in het Frans gespeeld worden, maar de meeste puzzels zijn niet al te taalafhankelijk, het kan ook volstaan dat een iemand uit de groep voldoende Frans begrijpt om de biografieën van de verdachten door te lezen. Wij hebben de kamer met twee gespeeld (voor slechts €64, want de tarieven zijn afhankelijk van het aantal spelers), hadden 3 hints nodig en hadden een kleine drie minuten over, dus met zijn tweeën is het een uitdaging.
Sympathieke spelbegeleider die je niet zal bombarderen met hints en je dus rustig ruim tien minuten laat worstelen op een moeilijke puzzel, zolang je nog voldoende tijd hebt, maar ook wel de klok in de gaten houdt om te voorkomen dat je onvoldoende tijd hebt voor de rest van de kamer.
Cool!
#125 Coole inbreek- ipv ontsnapkamer in een jaren '70-jasje. Je moet een diamant stelen uit een bank met jaren '70-aankleding en -technologie. Leuk introductiefilmpje (al zijn het de gebruikelijke waarschuwingen) en coole inleiding door de spelleider.
Erg fijn en budgetvriendelijk zijn de tarieven op basis van het aantal spelers. Op hun site staat dat de kamer voor 3-6 personen is, maar wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld (je betaalt dan wel alsof je met zijn drieën speelt, dwz €66) en ook dat is doenbaar. Een teamgrootte van drie of vier lijkt ons ideaal, bij vijf of zes spelers zou het in sommige ruimtes wat druk kunnen worden.
De kamer kan ook in het Engels gespeeld worden en onze enthousiaste spelleider (tevens mede-eigenaar) sprak een paar woorden Nederlands.
Mooie speurkamer!
#129 Mooie 1.5-kamer met zowel slotjes als meer verfijnde mechanismes en uitdagende puzzels die goed speur- en redeneerwerk vereisen. De puzzels sluiten ook goed aan op het logische verhaal en er zit een goede flow in de kamer.
De tekst in de kamer zijn drietalig, maar begeleiding in het Nederlands is niet altijd mogelijk (wij hebben de kamer in het Frans gespeeld).
Santé/Cheers/Proost!
Mooi uitgewerkt barthema, enkele zeer inventieve puzzels. Geen airco, dus in de zomer kan het er warm zijn. Niet alle medewerkers spreken goed Nederlands, dus maak duidelijke afspraken over de taal waarin de hints gegeven worden. Wel enthousiaste spelleider die ons (omdat we de laatste groep waren) nog tien minuten door liet spelen en achteraf de tijd nam om de kamer toe te lichten.
Ideale kennismakingskamer van niveau: reclame voor de beginnende escapers!
#72 Kamer gespeeld met drie anderen die nog niet of nauwelijks geëscapet hadden en daarvoor is ze ideaal, want ze laat goed zien dat kamers ook wel wat inventiever kunnen zijn dan alleen slotjes, sleuteltjes en codes. Ook de speler die twee middelmatige kamers had gedaan, was aangenaam verrast en vond deze een stuk beter. Duidelijk verhaal, enkele originele puzzels en leuke doeopdrachten die samen met de aankleding (ook letterlijk, want je mag Dalton-shirts aan) goed aansluiten op het thema!
De kamers kunnen alleen in het weekend in het Nederlands gespeeld worden, maar door de week ook in het Engels. Achteraf mag je in groot pasfotohok een groepsfoto maken en krijg je een afdruk mee. Van de Dalton- en de Blacksad-kamers zijn er telkens twee, die tegelijk beginnen, zodat je samen met andere groep gebriefd wordt, wat iets minder persoonlijk is.
Verrassend leuke puzzelkamer
#98 Escape Prod ligt letterlijk op een steenworp van Manneken Pis, maar is zeker geen toeristenval die met een paar middelmatige kamers snel binnen willen lopen. Het is (waarschijnlijk vanwege de hoge vastgoedprijzen in het centrum) echter wel een 'lopendebandlocatie' een omlooptijd van anderhalf uur, dus verwacht geen uitgebreide nabespreking, wel een leuke foto die je zelf met rekwisieten mag maken in hun eigen cabine en waarvan je meteen een afdruk meekrijgt!
Door de week kunnen de kamers niet in het Nederlands gespeeld worden, alleen in het Frans of het Engels, maar een van de Franstalige medewerkers hoorde dat we Nederlandstalig waren en schakelde meteen over op Nederlands. De inleiding is op beginnende escapers gericht (je krijgt 3 'tips': zoeken, communiceren, nadenken :-) ), maar maak daarna duidelijke afspraken over de hints (zo wilden wij geen ongevraagde hints, maar zodra zij dachten dat we er een nodig hadden of achterliepen op schema, de vraag of we een hint zouden willen en het duurde even voordat dat duidelijk was).
De kamer zelf moet het vooral hebben van de zeer inventieve en originele doe- en combinatiepuzzels die zijn opgehangen aan het verhaal, dat dus vooral dient als thematische achtergrond. Dit is hun meest uitdagende kamer van de drie, er valt behoorlijk wat te doen en te combineren, dus doorwerken is het devies. We waren met zijn drieën, hebben twee keer een vastgezeten (een keer kwamen we er zelf uit en een hint nodig gehad) en zijn uiteindelijk met nog maar een minuut over ontsnapt.
Niet-lineaire eerstegeneratiekamer met hoofdzakelijk (cijfer)slotjes, maar dat stoorde niet door de thematische aankleding (19e-eeuwse reisobjecten) en sommige low-tech vondsten. Kamer kan wel in het Nederlands gespeeld worden, maar de begeleiding is in het Engels of het Frans. Toen we een halfuur voor het begin van de kamer aankwamen, leek men ons aanvankelijk te willen vragen over kwartier weer terug te komen, maar mochten toch in de gezellige ontvangstruimte gaan loungen. De bestelde drankjes hebben ons door de drukte (met andere groep) nooit bereikt.
Bankelijk! Een van beste kamers in omgeving Brussel!
#90 Op en top tweedegeneratiekamer met zeer sterke verhaallijn die bijzonder goed aansluit op de puzzels en de aankleding! Er valt behoorlijk wat te doen, dus ik zou de kamer niet met twee of drie spelen, een groep van vier lijkt me ideaal.
De kamer heeft een automatisch hintsysteem dat hints begint te geven, wanneer je 'achterloopt op schema', maar die zijn dan niet altijd even gericht. Achteraf genereert het computersysteem mooie statistieken over je ontsnapping.
De kamer was op de dag dat wij ze wilden spelen oorspronkelijk niet open, maar na contact met de eigenaars konden we toch komen.
Transcendentaal goed!
#111 Weer een topkamer in België die maar blijft duren met puzzels en aankleding die volledig aansluiten op het thema!
Originele technologische puzzelkamer
Originele, spitsvondige puzzelkamer, waar het haasten is van puzzel naar slotje of effect. Van het verhaal en de aankleding is echter wat minder werk gemaakt.
Solide schattenjacht
Klassieke lineaire schattenjacht (dit keer met Fort Knox als thema) met uiteraard veel kluisjes en sleutels.
Opgejaagd wild
#83 Schitterende en uitdagende op en top tweegeneratiekamer met bijna geen slotjes, maar tal van ingenieuze puzzels en mechanismen!
Heerlijk dat er ook geen gedoe is met walkie-talkies of dat je moet wachten op hints op een scherm, maar op de eerste plaats word je door de lichten de goede kant op gestuurd en als je dan nog een zetje in de goede richting nodig hebt, krijg je een hint van via de luidsprekers van de alomtegenwoordige spelleider (er hangen overal microfoons en luidsprekers en ze volgen je op de voet).
Wij hebben te lang over bepaalde puzzels en mechanisme in het begin gedaan en wisten dus helaas niet aan de jager te ontsnappen, maar vonden het juist goed dat je dan niet met een spervuur aan hints door de kamer wordt gejaagd om ze koste wat het kost te halen.
De eigenaars zijn zelf een escapefanaten en dat merk aan het oog voor detail, de ingenieuze puzzels en het feit dat er achteraf ruimt te tijd werd genomen voor de nabespreking.
#52 Heerlijke, sfeervolle hotelontsnapper die qua sfeer aan Kamer 237 deed denken dankzij de mooi uitgewerkte aankleding. Ook de puzzels sloten mooi aan op het verhaal. Kamer van tweedegeneratieniveau met nog wel enkele cijfersloten, maar ook enkele ingenieuze wtf-momenten! De kamer lijkt ons vooral leuk voor escapers met al een beetje ervaring, want je moet wel goed doorwerken.
Chapeau voor de enthousiaste makers die dit na zelf slechts twee kamers gespeeld te hebben, voor elkaar hebben weten te krijgen!
Met €80/ 4p. uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Klein, maar zeer fijn en pittig: ideaal voor twee personen!
#126 De kamer heeft een zeer origineel uitgaanspunt, namelijk een hikikomori: een jongere die zich in zijn kamer opsluit en nauwelijks nog contact heeft met de buitenwereld. Als onderzoekers moet je erachter zien te komen waarom hij zich zo opsluit en wat zijn geheim is.
De inrichting en aankleding is geheel in thema: klein, maar fijn! De Japanse huisvestingstraditie getrouw is het uiteraard geen erg grote kamer, maar de puzzels zijn origineel, pittig en sluiten goed aan op het thema. Ideale kamer voor twee personen (en daarvan zijn er niet zo veel), met bijbehorende prijs: €59.
Leuk introductiefilmpje (al zijn het de gebruikelijke waarschuwingen) en coole inleiding door de spelleider. De kamer kan ook in het Engels gespeeld worden.
#143 Aangenaam verrast door deze pittige en mooi uitgewerkte kamer. De twee thema's en het verhaal zijn al vaker gebruikt, maar de puzzels (en bijbehorende ontsluitingsmechanismen)zijn divers, origineel en sluiten goed aan op het verhaal en ook de aankleding is dik in orde. Omdat de kamer lineair is en sommige ruimtes wat kleiner zijn, lijkt ze me minder geschikt voor grotere groepen: twee, drie of vier lijkt me ideaal. Voor ervaren spelers is het zeker een leuke uitdaging om de kamer met zijn tweeën te spelen (ze hebben budgetvriendelijk tweepersonentarief): wij hebben het net niet gehaald, maar dat was te wijten aan onze onhandigheid.
Goed hintmechanisme: je mag zelf niet om hints vragen, maar als de spelleider vindt dat je wel een hint kan gebruiken, omdat je anders krap in de tijd komt te zitten, klinkt er een telefoongeluid. De hint zelf verschijnt echter pas op het scherm, nadat je zelf op een knop hebt gedrukt, dus geen ongevraagde hints!
Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar ze kan ook in het Engels en het Nederlands gespeeld worden: de weinige teksten in de kamer zijn drietalig en waarschijnlijk wordt er met standaardhints gewerkt.
Misschien geen grote spektakel kamer die je met wauw-effecten van je sokken blaast, maar zeer solide en inventieve indiekamer met leuke puzzels, wat ons betreft zeker de moeite waard.
Ook originele en grappige introductievideo waarin de gebruikelijke regels 'handmatig' aanschouwelijk worden gemaakt. Sympathieke en enthousiaste eigenaar spelleider die zich verkleed voor introductie en wat moeite doet voor de inleiding. Wij speelden de kamer in het Frans, ze kan ook in het Engels gespeeld worden.
We hebben de kamer met twee personen gespeeld (budgetvriendelijk tarief van €60) en zijn er net niet uitgekomen (door een stomme aanname op het eind met een handboek), maar groepen van twee, drie of vier spelers lijkt ons de ideale grootte.. Grotere groepen van vijf of zes lopen elkaar hier misschien voor de voeten.
Wauw! Absoluut de beste kamer die ik in Wallonië gespeeld heb, kan zich meten met de Vlaamse topkamers! Ik wil niet te veel verklappen, maar 'schijn bedriegt' is de rode draad, zonder dat er echt een verhaal is, maar dat stoort absoluut niet. De eerste ruimte is al meteen betoverend en dat is pas het begin...
Wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld en dat is te weinig voor zo'n kamer (dan ook niet gehaald), ik zou de kamer zeker met een groep van vier of vijf spelen. Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar de kamer zelf is vrij taalloos en de hints komen op scherm, dus als ze die vertaald hebben, kan de kamer misschien ook in het Nederlands gespeeld worden (de site kan alvast een Nederlandstalige versie), maar anders zeker in het Engels.
#148 Duidelijk onze favoriet van de twee kamers van Break Free vanwege de sfeer in het eerste gedeelte en enkele originele doe-puzzels verderop. We hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld, maar dat was een uitdaging, want deze kamer is meer geschikt voor een wat grotere groep: zeker vier, maar ook vijf of zes.
Het is een 'anderhalvegeneratiekamer' met aanvankelijk vrij veel slotjes, maar ook enkele originele praktische puzzels en elektrische mechanismen. Je begint in een leuke eilandvibe met echt zand, maar verderop had de aankleding soms wat verzorgder/afgewerkter gekund. Goede spelleiding die ons spel goed 'las', waardoor we uiteindelijk slechts een hint nodig hadden.
Van je notaris moet je het hebben?
#115 De kamer heeft een origineel verhaal en uitgangspunt: een corrupte notaris zou het octrooi op het monopoliespel verduisterd hebben van zijn klant, een overleden familielid en als erfgenaam heb je een uur om het terug te stelen uit zijn kantoor. Het is een echt kantoor in de zin dat er soms klanten bellen en de notarisklerk soms binnenkomt om te waarschuwen hoe lang je nog hebt, voordat de notaris terugkomt, wat de spelflow soms wat verstoort. Leuke en paar pittige puzzels waar we met twee soms wat hulp bij nodig hadden.
All off board!
#91 Aangename verrassing tijdens een fietsreis door Wallonië! Je bent als onderzoeksjournaliste Nelly Bly betrapt en opgesloten in een kajuit van een cruiseschip. De techniek is puur eerste generatie, maar we misten de high-tech niet; aangezien de kamer niet-lineair is, valt er genoeg te doen, omdat je tal van verhaalelementen met elkaar kan combineren. We hebben wel wat tijd verloren met een priegelpuzzel waarbij de bedoeling ons wel duidelijk was, maar de uitvoering nog al wat tijd in beslag nam.
Achteraf nog leuk nagepraat met de enthousiaste tweetalige eigenaars die de kamer zelf bedacht en gebouwd hebben. De kamer kan dus zeker in het Nederlands gespeeld worden (wat in Wallonië niet altijd het geval is).
I've got the key, I've got the secret :-)
#92 Leuke ontdekking in het plaatsje Beauraing: drie zeer originele kamers van enthousiaste onafhankelijke uitbuiters die de kamers zelf gebouwd hebben en zich daarbij lieten inspireren door waargebeurde feiten! Wij speelden de Charles Hobbs Experience: je opdracht bestaat erin iets te stelen van de negentiende-eeuwse meesterslotenmaker Hobbs, dus is het geen verbazing dat deze kamer tjokvol met sloten en sleutels zit: in allerlei vormen en maten, want geen enkele sleutel is dezelfde (in Le Retour de Notre Dame zit dan naar verluidt dan weer geen enkel sleuteltje).
Het is een niet-lineaire kamer waarin je veel informatie-elementen door elkaar krijgt, dus een ploeg van vier lijkt ons wel aangeraden. Wij speelden de kamer met zijn tweeën en dat was flink aanpoten! Maak duidelijke afspraken over het hintsysteem (wanneer en hoe), want ik voelde me persoonlijk soms wat gestoord in mijn 'spelflow' (omdat er zoveel te doen is in de kamer).
De kamer kan in het Frans of in het Engels gespeeld worden.
Aangename verrassing!
#93 Zeer inventieve kamer over twee verdiepingen van een oude toren met een combinatie van eerste- en tweegeneratietechnieken die het vooral van haar puzzels moest hebben. Ook mooie aankleding/attributen, maar het verhaal leek meer opgehangen aan de puzzels en de aankleding dan omgekeerd.
Ook complimenten voor de service: we hadden de kamer aan het eind van de middag geboekt, maar omdat we de fiets kwamen en het een beetje warm begon te worden (zie speeldatum ;-) ), verzetten de uitbaters (een jong enthousiast stel voor wie dit een avondactiviteit is) een afspraak om om eerder op de middag te kunnen laten spelen!
De kamer kan momenteel alleen in het Frans gespeeld worden.
Gratis ontsnappen uit sfeervolle, maar koude oven
#69 Uitgangspunt voor mijn beoordeling is dat we 'Le Four' gratis mochten spelen, omdat we ook in L'Omalienne overnachtten (en anders was het nog maar €15 p.p. geweest). Je moet zonder hulp of tips uit een ovenruimte van deze voormalige bakkerij ontsnappen, want er is geen camera- of communicatiesysteem. Pure eerstegeneratiekamer met aantal creatieve zoek- en puzzelelementen waar we niet meteen op bedacht waren! Decorelementen pasten goed bij de wat creepy sfeer van de ruimte.
Helaas is er geen verwarming en is dat gedeelte van het complex slecht geïsoleerd (kou zal vroeger niet het belangrijkste probleem zijn geweest in een ovenruimte :-) ), dus kleed je op frisse dagen goed aan! Voor ons was het geen probleem, maar er zitten enkele talige elementen in de kamer die alleen in het Frans zijn, dus is het wel handig als ten minste een van de ontsnappers wat Frans kent (maar anders vindt de uitbater het geloof ik ook geen probleem dat je je telefoon mee naar binnen neemt om zaken op te zoeken).
Met 36'38 hebben we nipt het record voor twee personen verbeterd, maar hebben links en rechts een paar minuten verspild, dus misschien is een tijd onder het halfuur wel mogelijk...
Coco wants a cracker
#127 Leuke piratenontsnapper, waarbij je uit de kajuit van piratenkapitein Cortez moet ontsnappen en een Brits kroonjuweel moet terugroven. Daarvoor moet je allerlei nautisch geïnspireerde puzzels oplossen om zowel klassieke hang-/cijfer-/lettersloten te openen als magneetsloten bij het juist uitvoeren van een handeling. De brutale papegaai Coco houdt een oogje in het zeil en begeleidt je daarbij als hulp annex stoorzender :-).
We hebben de kamer in het Frans gespeeld (Engels kan ook, Nederlands is niet mogelijk) en weten dus niet hoe grappig of ad rem Coco in het Engels uit de hoek kan komen.
Het uitgangspunt van deze kamer is origineel: je moet levensboom Kalikazan van de dood redden in het pikkedonker! Verwacht dus geen klassieke escaperoom met mooie visuele raadsels: in deze eerstegeneratiekamer met een hoog 'doegehalte' moet je een beroep doen op je andere zintuigen...
Vanwege de audiogedeeltes en de belangrijke rol van de ons goed volgende spelleider kan deze kamer waarschijnlijk alleen in het Frans gespeeld worden (we hebben niet gevraagd of het ook in het Engels kon. We hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld en zijn er met de nodige hints wel uitgekomen, maar een paar extra handen was welkom geweest, dus een groepsgrootte van drie of vier lijkt me ideaal (maar ook niet meer, want dan ontstaan er al snel communicatieproblemen, omdat je alles moet beschrijven).
Toffe indiekamer van de tweede generatie rond origineel lokaal thema: een steenkoolmijn waarin wat waardevollers is aangetroffen dan steenkool... Zeer gevarieerde mechanismen en puzzels, mooi interieur: echt leuk om te spelen! De beste kamer die ik in Charleroi gespeeld heb (nu zijn er anno september 2020 ook nog maar drie over), beslist aanrader als je daar toch ben, want de kamer kan ook in het Engels gespeeld worden.
We hebben de kamer met de zijn tweeën gespeeld en mochten er daarom 75 minuten over doen in plaats van 60 (voor nog steeds maar €64, dus uitstekende prijs-kwaliteitverhouding), maar die 75 minuten hadden we ook nodig, want het was flink aanpoten.
Er werd uitgebreid genomen voor inleiding en nabespreking, maar toch een technisch minpuntje voor de begeleiding, omdat die geschiedde per portofoon (op zich al wat minder ideaal) en er interferentie op de lijn bleek te zitten, waardoor we op een bepaald moment stemmen en contactgeluiden van andere portofoons hoorden.
Sympathieke puzzel- en doekamer met tal van ingenieuze mechanismen. De puzzels zijn niet de moeilijkste, dus de kamer is bij uitstek geschikt als kennismakingskamer of om met kinderen te spelen.
Goed hintmechanisme: je mag zelf niet om hints vragen, maar als de spelleider vindt dat je wel een hint kan gebruiken, omdat je anders krap in de tijd komt te zitten, klinkt er een telefoongeluid. De hint zelf verschijnt echter pas op het scherm, nadat je zelf op een knop hebt gedrukt, dus geen ongevraagde hints!
Wij hebben de kamer in het Frans gespeeld, maar ze kan ook in het Engels en het Nederlands gespeeld worden: de weinige teksten in de kamer zijn drietalig en waarschijnlijk wordt er met standaardhints gewerkt.
Leuke, technisch goed in elkaar zittende kamer met een paar frustrerende details.
De kamer is onderdeel van het Kinepoliscomplex en je krijgt het originele introductiefilmpje dan ook in stijl in een eigen filmzaaltje te zien! Daarin krijg je de opdracht om 1) in het museum in te breken; 2) vier specifieke schilderijen te stelen; 3) met die schilderijen te ontsnappen. Vooral de aankleding van het museumgedeelte is mooi aangepakt, waardoor je echt het idee hebt dat je in een museum bent.
De puzzels zijn mooi vorm gegeven, sluiten goed aan bij het museumthema en zeer divers in techniek (mechanisch, magnetisch, elektrisch). Op een paar punten vonden we de wijze waarop je informatie moest combineren om tot de oplossing te komen wat minder logisch, maar dat kan ook aan ons gelegen hebben :-).
Zonder te veel te willen verklappen, was er ook een terugkerend element dat voor ons (we speelden maar met twee) uitdagend en frusterend bleek en dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat we het museum niet met waardevolle schilderijen, maar met handboeien verlieten :-). Daarom kunnen we aanraden om deze kamer minstens met zijn vieren te spelen.
#174 Persoonlijk heb ik deze puzzel- en doekamer met veel plezier gespeeld (meer dan je zou vermoeden op basis van de score), maar objectief veel er helaas wel het een ander op de kamer aan te merken:
- Het verhaal (je bent opgesloten in een Egyptische graftombe) komt niet echt terug in inhoud en thematiek de puzzels, die vaak wat te modern zijn voor het thema.
- De aankleding is een gemiste kans, want met dit thema viel meer te doen, en het materiaal vertoonde soms wat schade/slijtage of kwam te makkelijk los.
- Bij twee puzzels vonden we de logica een beetje rammelen.
Persoonlijk sprak het praktische en laagtechnologische karakter van de kamer me aan: lekker ongecompliceerd puzzelen en uitvoeren, zonder dat je je bijvoorbeeld door lappen tekst hoeft te worstelen.
Je kan op drie manieren aanwijzingen krijgen: via de portofoon, via het scherm of door op een apart klein schermpje op de video's van verschillende puzzels te drukken (als er bij een puzzel een cijfer in een vierkant staat, verwijst die naar een hulpvideo, die cijfers zijn verder geen onderdeel van het spel). Wij kozen voor de competitieve modus, waarbij je meestrijdt voor het klassement, geen spontane aanwijzingen van de spelleider krijgt, maar erom moet vragen en er per gevraagde aanwijzing drie minuten bij je ontsnaptijd wordt opgeteld.
Wij hebben de kamer met zijn tweeën gespeeld, hebben (achteraf gezien) bij een puzzel te lang gewacht met het vragen van een aanwijzing en zijn dan ook niet ontsnapt, maar voor ervaren spelers het is zeker een leuke uitdaging om te kamer met zijn tweeën te spelen. Vanwege een praktisch onderdeel zou ik echter eerder aanraden de kamer met zijn drieën of vieren te spelen.
Boeiende kamer! :-)
#181 Deze zeer inventieve indiekamer is gebouwd door een binnenhuisarchitect die enkele jaren geleden zo zwaar besmet raakte met het goedaardige neefje van corona, namelijk het ontsnapvirus, dat hij besloot zijn creativiteit in de strijd te gooien om van zijn hobby zijn nevenberoep te maken.
Onthaal: de kamers zijn gelegen in het ruime werkpand waar heel slim ook een mooie en intieme bar annex ontvangstruimte is voorzien voor een rustige inleiding.
Kamer: de kamers bevat - niet toevallig - een bonte mengeling aan laag- en hoogtechnologische mechanismen en puzzels die vaak goed i het verhaal passen. Het mag niet verrassen dat de inrichting en aankleding zeer goed verzorgd waren! Het enige kleine storende detail in dat opzicht zijn (of waren, want vermeld in feedback, dus misschien worden ze een dezer dagen vervangen) de stickertjes die aangeven dat een voorwerp wel mag worden aangeraakt, maar geen onderdeel is van het spel: goed bedoeld en ook nuttig, aangezien er in sommige delen vele fraaie decoratieve attributen staan, maar ze doorbreken de 'magie' (om in het thema te blijven :-)) wel een beetje.
Wij speelden de kamer met zijn tweeën en zijn er - met de nodige hints - maar net op tijd uitgeraakt en hadden de indruk dat we nog wel twee paar handen en ogen extra konden gebruiken (zodat we ook iets meer tijd zouden hebben om van de kamer te genieten, omdat je minder onder tijdsdruk staat), dus we kunnen niet wachten om de andere kamer(s) te komen spelen, maar dan brengen we wel versterking mee.
Conclusie: maar liefst 70 minuten langs de meest uiteenlopende puzzels mogen doen in een schitterend ingerichte indiekamer voor slechts €70 (voor twee personen): topkamer, we kunnen niet wachten op de volgende!
Mission Impossible (not quite) meets Night at the Egyptian Museum
#182 In Mission Museum ben je een gespecialiseerde dievenbende die uit het Egyptisch museum een waardevol object moeten stelen voor een van de medewerkers. Je krijgt daarvoor een kofferkistje mee met enkele zaken die van pas kunnen komen en waar op het deksel de nog resterende tijd aftelt en eventuele boodschappen van die medewerker verschijnen (hints): inventieve oplossing om niet in elke ruimte een sfeerdoorbrekend scherm op te moeten hangen.
Wat op het eerste gezicht en ook bij binnenkomst een hoogtechnologische op en top tweedegeneratiekamer lijkt, blijkt na enige tijd echter meer oude wijn in nieuwe zakken oftewel eerstegeneratiepuzzels met een tweedegeneratiesausje erover. Ik moet het vaag houden om niets weg te geven, maar verwijs dan met name een bepaald centraal element waar veel puzzels (een beetje te duidelijk) aan gerelateerd zijn en wat wij een beetje een zwaktebod vonden. Voordeel ervan is wel dat de kamer niet-lineair is en dus ook geschikt voor iets grotere groepen, die zich dan kunnen opsplitsen.
De kamer heeft zeker enkele spectaculaire effecten, maar wist het aanvankelijke wow-effect niet helemaal waar te maken: met dit thema zat er meer in qua spelverloop, hadden we het gevoel.
#190 De meest recente en voor mij ook de leukste kamer van Escape Prod. Escape Prod ligt letterlijk op een steenworp van Manneken Pis, maar is zeker geen toeristenval die met een paar middelmatige kamers snel binnen willen lopen, maar een ontsnapcentrum dat ik buitenlandse ontsnappers die meteen ook wat van de stad willen zien, altijd met een gerust hart kan aanbevelen. Het is (waarschijnlijk vanwege de hoge vastgoedprijzen in het centrum) in niet-coronatijden echter wel een 'lopendebandlocatie' met een omlooptijd van anderhalf uur, dus verwacht geen uitgebreide nabespreking, wel een leuke foto die je zelf met rekwisieten mag maken in hun eigen cabine en waarvan je meteen een afdruk meekrijgt. In het weekend kunnen kamers ook in het Nederlands gespeeld worden, door de week alleen in het Frans of het Engels.
De grote kracht van deze kamer is de verzorgde aankleding en afwerking, waardoor je je ongeloof graag even opschort en je al iets makkelijk kan voorstellen dat je echt in een ruimteschip zit. De puzzels passen inhoudelijk en vormen allemaal goed bij het thema, zijn makkelijk identificeerbaar, alleen kan de uitvoering soms even in beslag nemen.
#203 Dit is de meest recente kamer van Enygma op hun nieuwe vestiging, waar als alles goed gaat, in het najaar van 2021 de School of Wizardry (Haar Potterkamer) geopend zou worden. Nautilus is daar meteen in drievoud gebouwd (voor competitie- en teambuildingmodus).
Je hebt als team een uur om de nieuwe superonderzeeër Nautilus te stelen. De grote kracht van deze kamer zijn de aankleding en de techniek die duidelijk een stap hoger ligger dan hun eerdere kamers, zorgen voor een zeer realistische sfeer (voor een moderne remake van een negentiende-eeuwse onderzeeër) en staan garant voor veel diverse mechanismes en handelingen.
De verhaalopbouw zit goed in elkaar, maar de doorloop kan nog wat gestroomlijnd worden. De kamer bevat zowel parallelle als lineaire gedeeltes en tijdens sommige lineaire stukken stonden twee ploegleden soms wat met hun duimen te draaien en bovendien was het voor ons niet altijd even duidelijk wat de onderzeeër van ons wilde.